Het Zakelijke Hart

Drie belangrijke vragen voor succesvol ondernemen

Leestijd: 4 minuten

Wat betekent succesvol ondernemen voor jou

Jij zult een geheel eigen-wijze definitie van succesvol ondernemen hebben. Ik ga je drie belangrijke vragen voor succesvol ondernemen aanreiken. Je kunt ook altijd vraag vier van de 53 vragen in mijn boek gebruiken voor je eigen definitie:

Vraag vier over Succesvol ondernemen uit het boek Het zakelijke hart - ondernemen van binnenuit
Vraag 4 van de 53 vragen en oefeningen in Het zakelijke hart

Ik geloof dat we leven in een tijd die vraagt om ondernemen vanuit ons hart, vanuit liefde, delen, verbinden, bekrachtigen, overvloed en meer.

In Nederland kennen we termen als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (hier vind je de MVO-definitie van MVO Nederland). Eén van de elementen van MVO ondernemen is dat je bezig bent met het ‘creëren van waarde op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) gebied’. Een andere omschrijving die veel gebruikt wordt, is Duurzaam Ondernemen (hier vind je een definitie bij Stichting Stimular). Zelf heb ik het graag over win-win-win ondernemen.

Update 2020: en over volhoudbaar ondernemen!

Succesvol ondernemen =

win-win-win ondernemen =

1. goed voor jou

2. goed voor jouw klanten

3. goed voor ons gezamenlijk ecosysteem

Drie belangrijke vragen voor succesvol ondernemen

De drie vragen die ik je aanreik zijn bedoelt om op eenvoudige wijze alles wat je doet in je onderneming langs de meetlat van win-win-win ondernemen te kunnen leggen. Of het nu gaat om het ontwikkelen, aanbieden of uitvoeren van je producten en diensten. Als je deze vragen regelmatig beantwoord kom je vanzelf tot win-win-win ondernemen, ondernemen van binnenuit, vanuit jouw zakelijke hart.

(Luisteren kan ook)

Als je het leuker vindt om naar me te luisteren dan verder te lezen: dat kan!

In dit fragment leg ik de drie vragen uit – lopend in het bos.

Win-Win-Win ondernemen met gratis blooper

Vraag 1

Is het goed voor de Gezondheid?

Foto van fruit als symbool voor gezondheid als onderdeel van succesvol ondernemen
Vraag 1. De gezondheid van jou, je klanten en het ecosysteem.

Gezondheid is een groot goed en iedereen die problemen met zijn of haar gezondheid heeft (gehad), weet dit. Voor sommigen is gezondheid onderdeel van hun ondernemerschap zoals voor Nick Vujicic, de man zonder armen en benen.

We nemen gezond zijn vaak for granted, maar zonder een goede gezondheid is het lastig ondernemen.

Wanneer je zorg draagt voor gezondheid in de breedste zin – van jezelf, je klant en het ecosysteem waar je deel vanuit maakt – zet je een grote eerste stap op weg naar win-win-win ondernemen.

PS: Je weet dat je eerst voor je eigen gezondheid moet zorgen, toch? In vliegtuigen zet je het zuurstofmasker eerst op je eigen hoofd voordat je anderen helpt. Zo voorkom je dat jij in ademnood komt en niemand meer kunt helpen.

Vraag 2

Is het goed voor het Geluk?

Foto van lachende kinderen als symbool voor geluk als onderdeel van succesvol ondernemen
Vraag 2. Het geluk van jou, je klanten en het ecosysteem.

Het is niet altijd helder wat geluk nu precies is. Wat het niet is, legt professor Acacia Parks hier uit. Gelukkig zijn is niet hetzelfde als zingend over straat gaan, rijk zijn of een eindstation bereiken.

Wat het dan wel is, geluk, is voor iedereen anders, maar heeft in ieder geval te maken met een gevoel van welbehagen met jezelf en het moment van nu.

Werken aan je eigen geluk is belangrijk, maar het verschil met gezondheid is dat wanneer jij actief bijdraagt aan het realiseren van geluk voor anderen, dit een positief effect heeft op je eigen geluk. Dit betekent dat je niet per sé eerst aan je eigen geluk hoeft te werken.

Dat kan wel. Voorbeelden zijn The Happiness project en voor kinderen het bijzondere lesprogramma de Gelukskoffer.

Vraag 3. 

Is het goed voor de Groei?

Foto van groeiende zaden als symbool voor groei als onderdeel van succesvol ondernemen
Vraag 3. De gezonde groei van jou, je klanten en het eco-systeem.

In onze westerse maatschappij staat groei – in de context van ondernemerschap – meestal gelijk aan economische en dus financiële groei. Ik geloof dat we met elkander voor de uitdaging staan om niet allemaal selfmade miljonairs te willen worden, maar juist gezamenlijk dusdanig te groeien dat we de rijkdommen waar we over beschikken op deze aarde, eerlijker verdeeld zien.

Dus wat is groei?

Voor jou, je klanten en het ecosysteem waar we allemaal deel vanuit maken?

Een mooie uitspraak kwam ik tegen op de site van de Gelukdoctorandus (nb. die ik inmiddels niet meer online kan vinden, 2022)

In de wereld van de geluksdoctorandus komen rijk en arm vanzelf dichter bij elkaar. Want samen streven we naar elkaars geluk. And that makes all the difference.

Geluksdoctorandus

Uitdaging:

Beantwoord deze drie belangrijke vragen voor succesvol ondernemen op meerdere lagen

Bij het beantwoorden van de drie vragen voor win-win-win ondernemen kun je meerdere lagen aanboren.

Denk aan je fysieke, emotionele, mentale, spirituele en financiële gezondheid.

Vul voor gezondheid, achtereenvolgens geluk en groei in, en je krijgt een matrix waarmee je die diepere lagen aanboort en win-win-win ondernemen als vanzelfsprekend ontstaat.

Matrix met checkvragen voor win-win-win en succesvol ondernemen
Matrix met checkvragen voor win-win-win ondernemen

Tot slot : zet je Innerlijke Vrouw in

Ik werk o.a. met het schildenmodel van je Innerlijke Familie met vier archetypische kwaliteiten of intelligenties. Je kunt deze inzetten voor succesvol of win-win-win ondernemen: je innerlijke meisje, jongetje, man en vrouw. Hier staat een overzicht van hun kwaliteiten.

Het archetypische schild dat je bovenal in wilt zetten bij het reflecteren op deze drie vragen, is je innerlijke vrouw. Zeker wanneer jouw definitie van succesvol ondernemen in de buurt komt van die van mij: win-win-win, duurzaam en MVO ondernemen. De kwaliteiten van je innerlijke vrouw zijn bij uitstek geschikt om te reflecteren op of jouw onderneming bijdraagt aan het welzijn van jezelf, je klanten en het ecosysteem.

(Lees hier meer over de andere drie: je innerlijke meisje, jongetje en man).

Waarom juist je innerlijke vrouw?

Zij staat voor je vermogen tot het houden van reality-checks, je intuïtie en je compassie en je empathische vermogen. Zij is wijs, procesgericht en weet wat nodig is om te zorgen voor een goede gezondheid, voldoende geluk en gezonde groei voor iedereen.

Vervolgens werkt ze nauw samen met je innerlijke man om haar wijsheid te integreren in je onderneming.

Maar dat is een ander verhaal en heeft iets te maken met een goed huwelijk.

Succes met succesvol ondernemen 😉

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Meer lezen?

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Een derde cirkel? Stephen Covey’s model heeft er toch maar twee? Die van invloed (influence) en van betrokkenheid (concern)?
Ja dat klopt. Maar… er mist volgens mij een derde cirkel in zijn wereldberoemde model. Ik weet dat dit natuurlijk best een beetje boel brutaal is om zo te stellen. Maar ik meen het! Wat vind jij?

Lees verder

Spreek je binnenkort!

Wat leuk dat je met mij van gedachten wilt wisselen. Ik hoor graag waar je het over wilt hebben en zie er naar uit je te spreken. Hartegroet, Madeleine Boerma