Foto van 2 schriften met de titels Bucket and Fuck-it list ter illustratie van het belang van een Marketing Manifest

Eerst nog een andere vraag.

Heb jij al een F*ck-it lijst?

 

Die zijn helemaal hip, hot en trendy. Ik kom ze overal tegen en moet er meestal smakelijk om lachen.

Een f*ck-it-lijst gaat over alles wat je niet meer wilt, wat je nooit meer gaat willen, zeggen of doen, maar vooral, nooit meer gaat moeten.

 

Deze van zakelijk blogger Evelyne Hermans is briljant. Over crocs, scheiden en uurtarieven voor zelfstandig ondernemers. Recht uit haar hart.

 

Dan – de tweede F*ck-it-lijst gevonden – van Omdenken.nl. Zij vermelden de bron van dit fenomeen: cabaretier Claudia de Breij. In haar boek Neem een Geit staan 69 wijze lessen van oude mensen. Al schrijvende ontstond het begrip de f*ck-it lijst. Hier praat ze in De Wereld Draait Door over haar boek. Ze zegt onder andere:

 

‘Je hebt JA gezegd tegen een klus (…), maar eigenlijk wil je het niet,’

 

Dat zul je herkennen als ondernemer-kostwinner. Dat je werk doet omdat de schoorsteen moet roken, waardoor ondernemen van binnenuit in het gedrang komt.

 

‘Het leven is een gedoetje,’

 

zegt de inmiddels overleden filosoof René Gude in datzelfde fragment. Hij is een van de wijze ‘ouderen’ die ze voor haar boek geïnterviewd heeft. Ik moet hierbij denken aan alle ballen waarvan we vinden dat we ze in de lucht moeten houden.

 

Herken jij dat?

Dat je tig-ballen in de lucht probeert te houden?

 

Zoals die van liefdevolle partner, naast-het-sportveld ouder, trouw familielid, schouder-gevende vriend/in, inspirerende collega-ondernemer, altijd-beschikbare vrijwilliger, top-sporter, gezond-koken kok, efficiënte boodschapper en regelneef, genietende honden-uitlater of sporter, hippe vakantievierder, immer aanwezige social media expert én niet te vergeten, de succesvolle ondernemer-kostwinner. Pfew.

Deze ballen doen een beroep op je innerlijke man, zijn vermogen tot plannen en efficiënt werken en zijn innerlijke overtuigingen over wanneer iets goed genoeg is.

 

Tekening van stripfiguurtje dat jongleert

Hoeveel ballen probeer jij in de lucht te houden? Lukt het?

 

 

En dan hebben we het nog niet eens over marketing gehad!

‘Goede marketing’ bedrijven betekent namelijk ook van alles moeten.

 

De afgelopen twee jaar heb ik workshops, webinars en trainingen gevolgd bij diverse business coaches. Ik heb leuke ondernemers ontmoet, boeiende ontdekkingen gedaan (zoals deze waarden) en van alles geleerd.

Ik heb nu een marketing-To-Do-lijst van hier tot Tokyo. Dat is niet erg, ware het dat ik moeite heb met een van hun belangrijkste tips…

 

De meest ingewikkelde tip die ik steeds krijg is: ‘creëer schaarste’

 

Dit gaat over het creëren van kunstmatige schaarste, over het creëren van een kunstmatig tekort.

Hiermee roep je kunstmatige angst op bij je klant die vervolgens als een motje in de buurt van een honingpotje jouw aanbod koopt in de hoop daarmee verlossing van alle problemen en uitdagingen te vinden.

Denk aan teksten zoals:

  • je moet je vóór middernacht inschrijven want daarna kan het niet meer (kunstmatig)
  • je moet nú boeken anders wordt het duurder (kunstmatig)
  • als je niet mee doet met xyz mis je de kans van je leven en komt het nooit meer goed (niet waar)
  • als je niet van mij leert hoe het moet dan komt het nooit meer goed (niet waar)
  • etcetera.

Ik schreef hier over verkopen vanuit angst en controle en de 6 verkoopprincipes van Roberto Caldini’s met het creëren van schaarste op nummer zes. En hier over 7 belangrijke grenzen voor ondernemer-kostwinners en de werking van ons reptielenbrein dat o.a. gaat over onze instinctieve angsten. In alle gevallen helpt kennis over het reilen en zeilen van onze innerlijke familie om klanten een gebalanceerde keuze te laten maken.

 

Ik wil niet dat je vanuit een ‘paniekerend’ reptielenbrein klant wordt

Ik geloof niet in kunstmatige schaarste

Ik wil werken met natuurlijke overvloed

 

Ik wil medegrondlegger zijn van een wereld waarin we ondernemen van binnenuit, vanuit ons hart. Ik wil werken in een Nieuwe Wereld: een fraaie frase die ik in dit stuk tegenkwam.

Dit betekent het loskomen en transformeren van de angsten van ons reptielenbrein die dateren uit een steentijdperk waarin een freeze, flight en fight reacties het verschil maakte op leven en dood.

Een collega-ondernemer uit Dundee schreef daar een goed Engelstalig boek over: The Caveman Rules of Survival.

 

Ondernemen vanuit het hart betekent ondernemen vanuit je hart-frequentie

 

Ons hart zit niet op een frequentie van schaarste en tekorten maar op die van overvloed, delen, verbinden en liefde. Ons hart wil dat het goed gaat met jou, je medemens en de aarde. Ons hart wil geen kunstmatige schaarste creëren en jou bang maken. Ons hart houdt van verbinding en wil dat jij je veilig en vertrouwd weet.

 

Voor mij betekent dit switchen van kunstmatige schaarste naar natuurlijke overvloed. 

 

Dus, voila, ik heb nu een (F*ck-it) Marketing Manifest 

 

Waarin staat waar ik niet langer aan meewerk versus wat ik wél ga doen waar het gaat om marketing. Het betekent uitvinden en ont-dekken hoe dit principe van natuurlijke overvloed precies werkt want dat weet ik nog niet helemaal. Het is namelijk geen oude marketing in een nieuwe jas…

Het betekent bruggen bouwen naar de 5 andere principes van Robert Caldini die best wel passen bij ondernemen vanuit je hart: wederkerigheid, bewijs dat andere ondernemers profijt hebben bij, commitment en consistentie, aardig gevonden worden en autoriteit.

Maar ook ont-dekken hoe die nieuwe jas eruit ziet. ( En of het wel een jas is 😉 )

 

Klik hier voor de eerste versie van Mijn Marketing Manifest dat ik de komende tijd regelmatig zal updaten met nieuwe inzichten.

 

Laat in het commentaarveld hieronder weten wat er volgens jou in moet staan…!!!

 

Dan creëren we het samen.

Daar gaat ons hart namelijk ook over: over samenwerken.

 

 

(*) De twee schriften op de foto bovenaan deze blog kun je kopen via Etsy.

 

Cover

4 Reacties

  1. Goed stuk, Madeleine. Ik geloof ook niet meer in angst als strategie om mensen over de streep te halen. Dan is leven vanuit schaarste ja, niet uit overvloed.
    De je moet het nu of nooit kopen hype wil ik ook niet.
    Wel geloof ik in iets extra’s voor een terugkerende klant ja.
    Maar ja, wat betekent voor je marketing?
    groet, Wilma.

  2. Hej Wilma, volgens mij betekent het precies dat… wel iets doen voor een terugkerende klant (korting, iets extra’s, meer geven). En niet werken met kunstmatige deadlines etc.

    Ik ben het aan het uitproberen en dat zal met vallen en opstaan gaan. Het lijkt wel alsof het ook betekent om opnieuw en soort van ‘out of the box’ te denken over wat dan wel. Ik ben er zelf ook zoekende in.

    Vandaar dat ik met een Marketing Manifest begonnen ben. En dat steeds zal aanvullen wanneer ik weer iets leer hierover… Ik ben zelf ook benieuwd wat dan wel werkt.

    Mede, omdat we zo geprogrammeerd zijn dat we zelf ook reageren op die angst-prikkels… dus de vraag is aan ons allemaal: willen we wel uit de angst stappen?

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Verwijder formulierPost comment