Het Zakelijke Hart

Ben jij OK? Ondernemer en Kostwinner?

Leestijd: 4 minuten

Ben jij ondernemer én kostwinner?

Grote kans dat jij veel alleen doet,
slecht bent in hulp vragen,
en dit herkent:

Ondernemen is één ding

Kostwinner zijn een ander

Ondernemen vanuit je hart is mooi.

Maar de kostwinner in jou moet voldoende omzetten.

Anders kun je de hypotheek of huur niet betalen, komen je partner, kids en/of werknemers in de problemen of is je spaargeld op.

  • Jij bent – niet zielig, maar tegelijk met het lanceren van nieuwe ideeën, veranderingen in je business en/of het opbouwen van je onderneming moet jij directe financiële inkomsten realiseren.
  • Jij hebt – behoefte aan sparren en feedback en leren, maar niet altijd tijd, geld en ruimte om hulp in te huren.
  • Jij weet – dat je voor je pensioen en onvoorziene uitgaven moet sparen. Soms lukt dit, soms niet.
  • Jij wilt – leren en groeien maar elk uur dat je niet werkt, kost je geld.
  • Jij hoopt – niet ziek te worden, een ongeluk te krijgen of onverwacht mantelzorger te worden vanwege de directe impact op je onderneming.
  • Jij hebt – een visie en wil die uitdragen. Op jouw manier.
  • Jij gaat – wisselend om met periodes dat je minder verdient dan je wilt. Dit varieert van creatiever ondernemen, extra zuinig leven tot terugtrekken in jezelf. In loondienst gaan is voor jou eigenlijk geen optie.

Wanneer ben je succesvol als kostwinner?

Als je alle kosten kunt betalen voor jezelf en personen die van jou afhankelijk zijn.

Wanneer ben je succesvol als ondernemer?

Als je met passie onderneemt, waarde toevoegt en een bijdrage levert aan de maatschappij?

Leuk, echter deze definitie geldt ook voor vrijwilligerswerk.

En . . . Ondernemers zijn géén vrijwilligers

Dr. Martijn Driessen is ontwikkelaar van de Entrepreneur Scan Ondernemerstest, de E-Scan. Via deze betaalde scan kun je ontdekken of je ondernemer bent. Op het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel kun je trouwens een verkorte gratis versie uitproberen.

Martijn schrijft “ondernemerschap is kansen zien, kansen benutten en creëren van waarde voor jezelf als ondernemer en voor je klant en zijn omgeving”.

Het creëren van waarde moet wederkerig zijn – van jou naar de klant én andersom

Vanwege het spanningsveld

Tekening van spanningsveld met links de ondernemer en rechts de kostwinner
Het spanningsveld van de Ondernemer die ook Kostwinner is

Je voegt waarde toe aan de ondernemer in jou als jij vanuit passie onderneemt, je visie & dromen realiseert en jouw unieke bijdrage levert. Je voegt waarde toe aan de kostwinner in jou door het realiseren van voldoende financiële middelen.

Spanning ontstaat wanneer deze polariteiten niet in evenwicht zijn

Door het niet-volgen van je hart, ondermijn je de ondernemer in jezelf. Door het niet-realiseren van voldoende financiële middelen, ondermijn je de kostwinner in jezelf.

Mijn ondernemer- en kostwinnerschap?

Ik ben ruim 25 jaar kostwinner en ZZP-er te weten vanaf 17 september 2001. Ik begon onder mijn eigen naam. In 2014 verander ik dat naar HeartCoreResults om nog meer vanuit mijn visie te werken en in antwoord op hartkloppingen jaren eerder. Ik wil meer werken met ondernemers. Ik heb dit jaar maar liefst drie ‘old skool’ projecten afgewezen. Het voelt alsof ik opnieuw startend ondernemer ben, ondernemer én kostwinner. Het is wederom spannend. NB. Lees hier Sonja van Vuren’s blog over nee zeggen.

Momenteel… geef ik mijn hart voorrang

Ik neem alle tijd te luisteren naar wat het zegt over de bijdrage die ik wil leveren.

Ik sta het mezelf toe om tijd en ruimte te nemen om iets te doen wat ik al heen lang wil:

een boek schrijven

De ondernemer in mij is blij want die kan eindelijk zijn ideeën op papier zetten. Dit levert tegelijk input voor nieuwe producten: een online training, workshops en het programma voor in het najaar en meer.

Helemaal goed . . . totdat

Ik uit eten ga met een aantal oud-collega’s.

Zij vragen naar mijn nieuwe projectklus.

“Geen.”

“Ja maar, jij moet toch weer…?”

Ik bespeur twijfel bij de anderen en voel me licht ongemakkelijk onder hun vragen.

Ik weet dat het klopt wat ik aan het doen ben. Dat ik een door- of herstart maak, ondernemers coach, lezingen geef en geld opzij gezet heb om een boek te schrijven. En ja, ik verdien nog niet hetzelfde als in voorgaande jaren.

Waarom voel ik me ongemakkelijk onder hun vraag?

Ik word me bewust van een spanningsveld . . . in mezelf

Aan de ene kant heb ik een innerlijke man die een goed inkomen wil fixen en een innerlijk meisje dat zich veilig voelt bij een regelmatig maandelijks inkomen. Lastig. Als ondernemer is dit sowieso wisselend en bij mij is dat niet anders.

Aan de andere kant heb ik een avontuurlijk innerlijk jongetje boordevol creatieve ideeën die nu alle ruimte krijgt en een innerlijke vrouw die weet hoe belangrijk het is dat ik dit boek schrijf.

Mijn man wil de onrust van mijn meisje voorkomen en full-time werken. Daarbij is ‘ie trots op zijn werk. Mijn vrouw weet dat verstilling en rust nodig is om de stem van mijn hart te horen om een boek te schrijven dat klopt (in ieder geval voor mij).

Het spanningsveld tussen de ondernemer en kostwinner – in mij

Herken je dat?

Dat je ondernemer waarde wil toevoegen en creatief zijn (innerlijke vrouw en jongetje)?

En je kostwinner rust en veiligheid wil creëren met voldoende inkomen (innerlijke man en meisje)?

Wat nu?

Als ik me realiseer dat deze twee rollen om de eer strijden, mijn man en meisje de overhand dreigen te krijgen en mijn innerlijke familie niet meer op een lijn zit, is het tijd voor actie.

Ik neem mijn financiën door en stel hiermee mijn meisje gerust dat het echt goed zit. Ik heb hiervoor gespaard. Mijn man krijgt hierdoor opnieuw zicht op onze doelen voor 2015. Mijn jongetje blijf ik ruimte geven om te creëren en mijn vrouw verzorg ik goed door in blokken te schrijven met pauzes tussendoor.

Ben jij OK?

Herken je dit spanningsveld?

Laat weten hoe jij deze dynamiek ervaart!

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Meer lezen?

AI: een revolutie - ben jij er klaar voor?

AI: een revolutie – ben jij er klaar voor?

AI: een revolutie – ben jij er klaar voor? Heb je je kaartje gekocht, de stoelriemen vast en met je handen de railing vast? Want anno 2023 gaat het hard: snoei en snoeihard. Waarom je je als ondernemer in AI moet verdiepen en moet begrijpen hoe het je bedrijf kan raken!

Lees verder

Spreek je binnenkort!

Wat leuk dat je met mij van gedachten wilt wisselen. Ik hoor graag waar je het over wilt hebben en zie er naar uit je te spreken. Hartegroet, Madeleine Boerma