Het Zakelijke Hart

7 tips om de regie over je onderneming te nemen (en houden)

Leestijd: 5 minuten

De regie nemen over je onderneming?

Wie wil dat niet en uiteraard ook houden!

Ooit ging ik op wereldreis. Ik leer van alles en helemaal op die bijzondere dag in 1993.

7 tips voor meer regie

Ik leer om mezelf en de omstandigheden zo te regisseren dat ze vóór me werken.

Dat gebeurt in het traject tussen Singapore en Pekanbaru.

Na twee bootreizen en 15 uur

Het geheel kost me tweeëntwintigduizend roepies, en ik moet er om 5 uur voor opstaan.

Oh en er is iets Linda’s.

De ingrediënten? Vertrouwen en een portie lef.

1. Kom nú in actie

Singapore 8 juni 1993.

De wekker gaat om 5 uur. Een half uur later stap ik uit de auto en rijden Ans en Wil weg. Vrienden van mijn moeder waar ik de afgelopen weken gelogeerd heb. Ik loop door het World Trade Center naar de haven. Alles is dicht.

Het is vroeg.

In de haven vraag ik naar De Boot naar Batam.

Volgens mijn bijbel de Lonely Planet, moet die er zijn.

Bingo.

Als je meer klanten, omzet, inkomen, flow of wat dan ook wilt, moet je niet pas op vrijdagmiddag aan je To Do lijstje beginnen. Begin vandaag. Neem elke dag actie. Alle acties bij elkaar bepalen het verschil.

2. Zet AL je talenten in

Op Batam aangekomen blijkt de enige bank op loopafstand nog dicht. Ik heb geld nodig voor een kaartje voor de volgende etappe.

Ik ben te vroeg. Wat nu? 

Ik besluit vast op zoek te gaan naar De Boot naar Pekanbaru.

Bingo.

Kosten enkele reis: 22,000 roepies.

De bank is nog steeds dicht.

Dan herinner ik me plotseling dat mijn vader mij maanden eerder een paar Indonesische roepies heeft gegeven. Voor op reis. Overgehouden van een familietrip in 1990. Ik open mijn rugzak en zoek. Ha. Laat wat ik bij me heb nu precies voldoende zijn voor deze bootreis…

Ik koop een kaartje en stap in.

Pak jouw “rugzak” uit en onderzoek ALLE kwaliteiten die je hebt. Zet op een rij wat je gedaan en geleerd hebt en wat je kunt. Pas die talenten allemaal toe in je ondernemerschap. Durf volluit te ondernemen.

3. Zoek alternatieven en zet een volgende stap

Door niet bij de pakken neer te zitten vind ik De Boot en belangrijker, herinner ik me De Roepies.

Prettig.

Wees flexibel. Nieuwsgierig. Onderzoekend. Bekijk je uitdaging(en) van alle kanten. Zie kansen in plaats van obstakels. Zegt een klant nee? Zoek een andere klant of onderzoek hoe je hem of haar toch kunt helpen. Geen reacties op je nieuwsbrief, telefoontje, workshop uitnodiging? Probeer het opnieuw. Vraag je lezers, klanten en netwerk waarom.

4. Weet waar je van droomt en wat je doel is 

Regie nemen. Afbeelding uit mijn boek van ondernemer die het hart van zijn of haar klant wil bereiken
Wat wil jij bereiken bij je klant? Wat is jouw droom? Jouw doel? Illustratie uit mijn boek Het zakelijke hart.

Ik weet waar ik heen wil.

En dat ik van eiland naar eiland moet reizen.

Ook geloof ik dat ik het kan.

Ik weet alleen niet hoe.

Maar hierdoor kan ik onderweg wel schakelen als het even niet gaat zoals ik hoop.

Weet waar je van droomt, blijf dromen en geloof in je dromen. Vertaal die naar concrete doelen en ga ervoor. Niemand behalve jij bepaalt wanner je tevreden bent met het resultaat.

Er zit geen vervaldatum op jouw dromen.

5. Neem geen genoegen met tweede keus

Pekanbaru.

8 uur ‘s avonds en donker op diezelfde 8 juni 1993.

Ik stap uit de boot. Moe, voldaan, 15 uur verder en trots. Ik vraag om een lift naar Pension Linda.  Bij aankomst schrik ik. Dit is niet wat ik verwacht had op basis van beschrijvingen uit De Bijbel. Echt achenebbisj. Ik zeg dat ik de kamer niet neem.

Als je weet wat je wilt, wat goed voelt, klopt voor jou en waar je voor gaat, ga daar dan ook voor. Als je niet happy bent met je niche, verander van koers. Als je steeds dezelfde problemen ervaart met een klant, is het misschien tijd om op te stappen.

6. Leer van je eigen falen en pas die lessen meteen toe

Dan blijkt dat er twee Linda’s zijn in Pekanbaru.

Ik herken de truc. Ik wil naar de echte. 

Want in die truc van een pension met dezelfde naam verkopen als the real thing was ik al eens getrapt in Varanasi in India.

Iets met ezels en drie keer je teen stoten. Toch is falen niet erg. Het betekent dat je experimenteert, durft, grenzen verlegt. Dus durf te falen. Blijf dat doen. Pas steeds opnieuw toe wat je leert. Dit gaat over regie nemen. Succes volgt daarna vanzelf.

7. Geniet en volg je hart

Ik heb die dag mijn hart gevolgd.

Want ik wilde heel graag naar Sumatra.

Naar dat wonderschone eiland met orang utans en Lake Toba.

Jij bent de enige die een verschil kan maken in je eigen leven en je eigen onderneming. Volg je hart, realiseer je dromen, ga een paar keer onderuit maar sta elke keer weer op en loop verder. Oh. En vergeet niet te genieten van de reis.

Wat nou regie? 

Dit is toch gewoon freewheelen en reizen?

En een hele grote portie geluk?

Ja. En nee.

Dit is een dag met zoveel flow dat hij me altijd bijgebleven is.

In de week erna denk ik regelmatig na over wat deze dag zo bijzonder maakte.

Deze dag ging niet alleen over freewheelen en reizen.

Deze dag zat boordevol regie nemen. 

Wat ik leer tussen Singapore naar Pekanbaru 

Is dat het erom gaat dat ik in staat ben om te spelen met wat er is.

En om mezelf en de omstandigheden zo te regisseren dat ze vóór me werken.

Dit samenspel levert een ongelofeloos gevoel van flow op.

Flow

Een onderwerp waar Jan Bommerez al een heel leven over schrijft.

En iets waar Ricardo Semler binnen Semco zeer succesvol mee zijn.

Leuk feitje

Hier sta ik naast Ricardo Semler op het podium na een lezing in Nederland

Regie nemen. Een foto van mij en Ricardo Semler in 2014
Een aantal mensen mocht hem vragen stellen na afloop van zijn lezing waaronder ik. Fascinerend hoe hij naar leiderschap kijkt.

Ondernemen is één grote wereldreis

En betekent de regie nemen (en houden)

Elke dag opnieuw.

PS: Uiteindelijk verblijf ik twee maanden op Sumatra.

Een prachtige tijd.

Een prachtige reis.

Deel dit artikel

2 gedachten over “7 tips om de regie over je onderneming te nemen (en houden)”

    • Hej Jan, wat leuk om te horen! En dankjewel. Wat geestig dat je dezelfde route hebt gereisd. Leuk. Bijzonder traject vond ik het om zo te reizen. Zal mijn oude foto’s weer eens opdukelen 😉 Ciao Madeleine

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Meer lezen?

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Een derde cirkel? Stephen Covey’s model heeft er toch maar twee? Die van invloed (influence) en van betrokkenheid (concern)?
Ja dat klopt. Maar… er mist volgens mij een derde cirkel in zijn wereldberoemde model. Ik weet dat dit natuurlijk best een beetje boel brutaal is om zo te stellen. Maar ik meen het! Wat vind jij?

Lees verder

Spreek je binnenkort!

Wat leuk dat je met mij van gedachten wilt wisselen. Ik hoor graag waar je het over wilt hebben en zie er naar uit je te spreken. Hartegroet, Madeleine Boerma